Amning

Amning kan vara en känslig fråga och på senaste har det diskuterats en del i media också, mest då angående amning på offentlig plats osv.
Jag ammar, och jag är väldigt glad att jag kan göra det. Det är verkligen inget jag tog för givet, för jag vet att det strular för jättemånga. Men jag önskade verkligen att det skulle gå för det har hela tiden känts väldigt viktigt för mig, jag har varit beredd att kämpa för det! Jag tycker att det är fantastiskt att jag kan ge det till Linus som han behöver! Det är väldigt fint tycker jag.
 
Jag visste inte att det skulle att det skulle vara svårt att komma igång med själva amningen och det hade jag nog önskat att man pratat lite mer om innan det var dags att lära sig amma. För det är verkligen något man måste lära sig, både för mamma o barn. Så var det ivf för mig och många jag pratat med. Det tog ungefär tre dygn innan Linus förstod hur han skulle göra ens. Oj så vi kämpade inne på BB dag och natt, och grät lite gjorde jag till slut också (helt slut efter förlossningen också), för det var så frustrerande att han var hungrig och ledsen men fattade inte riktigt hur han skulle göra.
Men barnmorskorna på BB var fantastiska och kom in och hjälpte till med alla möjliga tips och knep och gick inte förrän Linus fått i sig någon droppe ivf.
Sen när det väl funkade så fick jag sår på bröstvårtan, tydligen supervanligt och mer undantag att man inte får det! Hade jag aldrig hört om. Det gjorde så sjuuuuukt ont. Då införskaffade vi en amningsnapp som det heter och hade på bröstet så såret kunde vara ifred lite, då läkte det och gick bra tillslut.
 
Lite fler saker jag inte visste om amning:
Jag hade inte förstått var hur mycket man ammar i början, amma amma amma amma, tills mjölken runnit till i bröstet ordentligt till den mängden barnet behöver.
Och att brösten är väldigt ömma de första veckorna när mjölken rinner till.
En tredje sak jag inte visste är att när man ammar ur ena bröstet läcker det ur det andra! Det kan bli en en riktig stråle haha! Så jag måste ha en amningshandduk vid mig i sängen.
En annan sak är att man blir lätt törstig när man ammar. Jag kan bli typ "akut-törstig" och måste ha vatten på en gång, jobbigt när man sitter lite fast haha.
 
Nu fungerar amningen toppen och Linus lägger på sig vikt jättebra. Vi har bra rutiner på amningen, han ammar var 2-3e timme och ungefär 10-20 minuter varje gång. Ibland på natten ammar han var fjärde timme o det är skönt. Jag försöker att hålla rutiner på amningen tidsmässigt för jag tror han mår bra av att ha sina rutiner!
På natten ligger jag ner och ammar på sidan, det är skönt! Jag tror det är bra för honom också att känna att på dagen sitter vi o ammar och på natten ligger vi ner, så man skiljer lite på dag och natt.
Vi har lite tur tror jag, för Linus somnar i princip alltid om på en gång efter amningen när han är nöjd!

Jag har aldrig känt att det varit jobbigt eller konstigt att amma inför folk eller på offentlig plats, min son behöver mat och det faller sig helt naturligt för mig att ge honom det där och då. Självklart om jag är på café eller i sällskap så försöker jag alltid att sköta det "lite snyggt", diskret och med en filt eller liknande över i den mån det går. Man behöver ju liksom inte överdriva åt något håll. Jag frågar också alltid sällskapet om det är okej att jag ammar där, har alltid fått svaret; Sjävklart!!!
Jag tänker att vi är skapta med bröst för att kunna mata våra barn, det är naturligt. Sedan om någon tycker att det blir en jobbigt eller blir stött på något vis så kanske det är bra att den personen får uppleva lite "verklighet" haha!

Ja det är lite min syn på amning och hur det går för oss! Jag vet att det är så olika och jag tycker det är väldigt intressant att höra hur andra gör, hur det går för dem och hur de ser på amning. Inget sätt är rätt eller fel och alla barn är så olika. Man måste hitta det som funkar för just sig själv och sitt barn. I slutändan är ju det viktiga bara att barnen får i sig mat på ett eller annat sätt, om man ammar, pumpar eller ger ersättning! :) Hej hopp!

Linus | |
#1 - - Fanny:

Toppen! Det verkar vara tufft i början. tycker du är såbra som kämpade förbi de värsta dagarna ♥ Hoppas jag också kommer kunna amma :-)

#2 - - michaela- mamma till tre 💗:

jag skriver under på allt du säger. jag kan bli tokprovocerad av människor som inte tycker att man ska amma offentligt. eh? när brösten används till sin egentliga orsak då är det lite äckligt? men halvnakna tjejer som sitter uppe på varenda reklampelare i hela stan är heeelt okej? gah!

#3 - - Monica-Mamma till Alfred:

Kloka tankar om en "stor" sak! Amning har ju blivit ett ganska laddat ämne. Eller det har det nog alltid varit, bara att man märker av det mer nu när man själv har blivit mamma. Jag kunde bara amma i 3 månader men skulle absolut inte ha svårt för att slänga fram tutten bland folk om det så behövdes. Kramar till er!

Upp